Finał konkursu - 9 marca 2018 r.
Słowo Boga jest żywe i skuteczne
Była to już piąta edycja ARCHIDIECEZJALNEGO KONKURSU BIBLIJNEGO im. Sługi Bożego Kard. Augusta Hlonda, który kierowany był do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych. Jak co roku finał tego konkursu odbył się 09 marca br. w Zespole Szkolno-Przedszkolnym im. Jana Pawła II w Miłakowie, a organizatorem była Akcja Katolicka. Tegorocznym tematem konkursu była Księga Wyjścia, a jego głównym celem było ukazanie Pisma Świętego jako źródła wiary i zachęcenie do indywidualnej lektury Słowa Bożego.
Konkurs ten swym Patronatem objęli:
Jego Ekscelencja Arcybiskup Józef Górzyński
ks. Michał Tunkiewicz – Asystent Kościelny DIAK Archidiecezji Warmińskiej
o. dr Honorat Rzepka –Proboszcz Parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Miłakowie
Senator RP – Pani Bogusława Orzechowska
Pan Artur Chojecki – Wojewoda Warmińsko-Mazurski
Pan Krzysztof Marek Nowacki – Warmińsko-Mazurski Kurator Oświaty
Pan Andrzej Wiczkowski – Starosta Powiatu Ostródzkiego
Pan Wojciech Ruciński – Prezes DIAK Archidiecezji Warmińskiej.
Na wstępie o. Leon Barczak ofm Asystent Kościelny Parafialnego Oddziału Akcji Katolickiej w Miłakowie przypomniał posługę i nauczanie Sługi Bożego Kard. Augusta Hlonda. Podkreślając, że jego praca duszpasterska była przesiąknięta wiarą i modlitwą, natomiast posługa w Kościele ściśle łączyła się z miłością do Ojczyzny. Przestrzegał rodaków przed szowinizmem i antysemityzmem. Przewidywał dla Polski „świetlaną przyszłość”, jeśli odrzucając wady i grzechy narodowe, pozostanie katolicka i stanie się królestwem Chrystusowej prawdy i miłości.
Zabrali też głos goście honorowi, którzy przybyli na tą uroczystość: ks. kan. Krzysztof Józefczyk - Dziekan Dekanatu Orneta, V-ce Wojewoda p. Sławomir Sadowski, V-ce Kurator Oświaty – Pan Wojciech Cybulski i Radny Rady Powiatu Ostródzkiego – Pan Zbigniew Zabłocki- reprezentujący Starostę Powiatu Ostródzkiego Pana Andrzeja Wiczkowskiego, a także gospodarz miejsca Dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego im. Jana Pawła II w Miłakowie Pani Izabela Kaszkin.
Wśród wielu obowiązków znaleźli dla nas czas także: Senator RP –Pani Bogusława Orzechowska, V-ce Dyrektor Wydziału Kształcenia, Wychowania i Opieki – Pani Małgorzata Hochlaetner, Burmistrza Miłakowa – Pan Aleksander Gawryluk, V-ce Burmistrza Miłakowa – Pani Justyna Zabiełło, Dyrektor Ośrodka Szkolno-Wychowawczego – Pan Waldemar Przybysz oraz o. dr Arkadiusz Czaja - Gwardian Klasztoru Franciszkanów w Miłakowie.
Nad prawidłowością przebiegu konkursu czuwali zaproszeni do komisji konkursowych goście: ks. dr Piotr Dernowski - Biblista i wykładowca Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, ks. prał. Stanisław Borowiecki – Proboszcz Parafii w Lubominie, ks. Grzegorz Kurnatowski – Proboszcz Parafii Ełdyty Wielkie, o. dr Honorat Rzepka –Proboszcz Parafii pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Miłakowie, Pan Edward Ośko – V-ce Prezes Diecezjalnego Instytutu Akcji Katolickiej. Skład komisji konkursowych zasilili także członkowie Zarządu Akcji Katolickiej: Pani Bożena Ulewicz, Pani Teresa Kałudzińska i POAK Miłakowo - Pan Józef Pełka oraz Przewodnicząca Rady Rodziców Pani Joanna Zacharewicz, Pan Krzysztof Tomasz, Małgorzata Piekarska, Anna Jagosz, a także wolontariuszki: Anna Bułak i Patrycja Liczmańska.
W oczekiwaniu na ogłoszenie wyników konkursu niespodzianką dla uczestników był występ zespołu kleryków: Soli Deo Gloria, który przybył do Miłakowa z Rektorem Wyższego Seminarium Duchownego Hosianum w Olsztynie - ks. kan. dr Hubertem Tryk.
Po części oficjalnej 113 uczniów z 39 szkół rozwiązało test przygotowany na podstawie Księgi Wyjścia, który pozwolił wyłonić laureatów konkursu.
A byli to:
W kategorii szkół podstawowych:
I miejsce zajęła Ewa Ziomek uczennica ze Szkoły Podstawowej nr 311 w Olsztynie - przygotowana przez p. Martę Krawczyk
II miejsce zajął Łukasz Bacewicz ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Węgorzewie - przygotowany przez Piotra Bacewicza
III miejsce zajęła Weronika Wąsewicz ze Szkoły Filialnej w Pieszkowie – przygotowana przez Marię Borodzicz.
Komisja konkursowa przyznała także trzy wyróżnienia egzekwo:
· Janowi Samsel ze szkoły Podstawowej nr 3 w Szczytnie przygotowanemu przez Jadwigę Klimek.
· Paulinie Wojtanowskiej ze Szkoły Filialnej w Pieszkowie – przygotowana przez Marię Borodzicz.
· Maksymilianowi Suchenek z Katolickiej Szkoły Podstawowej im. Świętej Rodziny w Olsztynie przygotowanemu przez Katarzynę Kubacz.
Natomiast w kategorii szkół gimnazjalnych:
I miejsce zajęła Weronika Kasprzak ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Olsztynie – przygotowanej przez dk Stefana Piechalaka ofm
II miejsce zajęła Dagmara Gawecka ze Szkoły Podstawowej nr 3 w Nidzicy – przygotowanej przez Bogumiłę Ruś
III miejsce zajęła Weronika Boraczyńska ze Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Morągu przygotowanej przez Anettę Morenc.
Komisja przyznała w tej kategorii jedno wyróżnienie dla Kacpra Sakowskiego reprezentującego Niepubliczną Szkołę Specjalną nr 67 w Olsztynie -przygotowanego przez Grzegorza Ćwiklińskiego.
Wszystkim laureatom, a także uczestnikom gratulujemy i życzymy dalszych sukcesów.
W tym miejscu pragniemy serdecznie podziękować fundatorom nagród oraz osobom i instytucjom, które wsparły ten konkurs finansowo lub rzeczowo:
· Panu Arturowi Chojeckiemu - Wojewodzie Warmińsko-Mazurskiemu
· Panu Andrzejowi Wiczkowskiemu – Staroście Powiatu Ostródzkiego
· Panu Aleksandrowi Gawrylukowi – Burmistrzowi Miłakowa
· Fundacji „Słowo” z Rumi
· Firmie „Milbak” z Miłakowa
· Wspólnocie Żywego Różańca w parafii Miłakowo
Na zakończenie konkursu V-ce Prezes Akcji Katolickiej – Pan Edward Ośko podziękował za zaangażowanie i pracę włożoną w przygotowanie i przeprowadzenie tego konkursu. Serdeczne słowa podziękowania popłynęły do Dyrekcji Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Miłakowie oraz nauczycieli szkoły: Pani Doroty Wołoszczuk i Pani Anny Jagosz. W sposób szczególny, także wyraził wdzięczność członkom Parafialnego Oddziału Akcji Katolickiej w Miłakowie: Pani Marii Miazga, Pani Emilii Rzepka, Pani Krystynie Szydłowskiej, Pani Agnieszce Miazga, Państwu Agnieszce i Tadeuszowi Bułak, Panu Józefowi Pełka, Panu Zbigniewowi Zabłockiemu i Pani Urszuli Piotrowskiej na czele z Asystentem Kościelnym POAK o. Leonem Barczakiem ofm. Wyrazy wdzięczności usłyszeli także wolontariusze ze Szkolnego Koła Caritas.
Uroczystość zakończyła modlitwa i błogosławieństwo ks. prał. Stanisława Borowieckiego. Bogu niech będą dzięki za ten błogosławiony czas.
Relacja: Agnieszka Bułak – koordynator konkursu
Zdjęcia: Joanna i Tadeusz Bułak
Patronat Starosty Powiatu Ostródzkiego -p. Andrzeja Wiczkowskiego
Regulamin konkursu biblijnego - Księga Wyjścia
REGULAMIN ARCHIDIECEZJALNEGO KONKURSU BIBLIJNEGO im. Sługi Bożego Kard. Augusta Hlonda
Dla dwóch poziomów wiekowych:
]* DLA SZKÓŁ PODSTAWOWYCH ( KLASY IV,V,VI i VII )
* DLA SZKÓŁ GIMNAZJALNYCH
W ROKU SZKOLNYM 2017/2018
Organizator Konkursu
Akcja Katolicka Archidiecezji Gdańskiej
Akcja Katolicka Archidiecezji Warmińskiej
Fundacja „Słowo”
Parafia pw. Najświętszej Maryi Panny Wspomożenia Wiernych w Rumi
Parafia pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Miłakowie
PATRONAT
J.E. Arcybiskup Józef Górzyński – Metropolita Warmiński
Pan Artur Chojecki – Wojewoda Warmińsko- Mazurski
Pan Andrzej Wiczkowski – Starosta Powiatu Ostródzkiego
Temat przewodni
Księga Wyjścia
Szczegółowy zakres tematyki konkursu znajduje się w Załączniku nr 3
I. Celem Konkursu Biblijnego jest:
1. Ukazanie Pisma Świętego jako źródła wiary i zachęta do jego indywidualnej lektury.
2. Wspomaganie uczniów w praktycznym wykorzystaniu zdobytej wiedzy.
3. Promowanie osiągnięć uczniów i katechetów.
II. Zgłoszenia:
1. Warunkiem koniecznym przystąpienia szkoły do Konkursu Biblijnego jest zgłoszenie szkoły. (Karty zgłoszenia szkoły – zob. Załącznik nr 1)
a) pocztą elektroniczną agnieszkabulak@wp.pl
b) listem na adres: Akcja Katolicka ul. Kopernika 3, 14-310 Miłakowo (z dopiskiem Konkurs Biblijny) lub osobiste dostarczenie do dnia 27.11.2017 r.
Przebieg eliminacji:
Stopień |
Eliminacje |
Etap wstępny |
|
I – szkolny |
|
II – Finał archidiecezjalny |
9 marca 2018 r. (piątek), godz. 10.00 w MIŁAKOWIE |
III-wojewódzko-metropolitalny |
12 maja 2018 r. (sobota), godz. 10.00 - RUMIA |
III. Konkurs Biblijny przebiega: (etap wstępny, stopień I, II, oraz dla zwycięzców III)
Etap wstępny
Katecheci przygotowują pytania i przeprowadzają w formie pisemnej etap klasowy, z którego wyłaniają uczestników etapu szkolnego.
Stopień I - szkolny
1. Eliminacje przeprowadza na terenie szkoły Szkolna Komisja Konkursowa (SKK) powołana przez dyrektora szkoły. Przewodniczący SKK odpowiada za stronę merytoryczną zgodną z wymaganiami regulaminowymi.
2. Przygotowane przez Wojewódzką Komisję Konkursową (WKK) arkusze zadań uczniowie rozwiązują w czasie 45 minut.
3. Z odbytych eliminacji I stopnia SKK sporządza protokół zob. Załącznik nr 2 potwierdzony przez dyrektora szkoły. Przesyła go wraz z pracami konkursowymi 3 uczniów, którzy osiągnęli największą ilość punktów i zakwalifikowali się do II stopnia na adres: Akcja Katolicka ul. Kopernika 3, 14-310 Miłakowo –w terminie do 20 stycznia 2018 roku.
Jeżelii zdarzy się, że jeden uczeń lub kilku uczniów otrzymało tę samą liczbę punktów jak ostatni z awansujących, to również ci uczniowie uzyskują awans do następnego etapu.
Stopień II – archidiecezjalny w MIŁAKOWIE
1. Eliminacje przeprowadza Archidiecezjalna Komisja Konkursowa (AKK) powołana przez przewodniczącego AKK - p. Agnieszkę Bułak
2. Uczestnicy II etapu rozwiązują arkusz zadań przygotowany przez przewodniczącego WKK w czasie 45 minut.
3. Do udziału w III stopniu konkursu w RUMI, WKK zaprasza trzech najlepszych uczniów Archidiecezji Warmińskiej
Stopień III – wojewódzko – metropolitalny w RUMI
1. Uczestnicy wojewódzkich eliminacji rozwiązują w czasie 60 minut zadania z arkusza przygotowane przez przewodniczącego WKK.
2. Z odbytych eliminacji III stopnia WKK wyłania laureatów i sporządza protokół.
3. Lista wszystkich laureatów zostaje zamieszczona na stronie www.akcjakatolickarumia.pl i stronie www.ak.diecezja.gda.pl najpóźniej 8 dni po przeprowadzonym finale konkursu.
IV. Nagrody
Szkoły podstawowe:
· 3 najlepsi uczniowie eliminacji II stopnia (archidiecezjalnego) otrzymują dyplomy i nagrody rzeczowe.
· Wszyscy uczniowie biorący udział w eliminacjach III stopnia otrzymują dyplom z tytułem finalisty.
· 25 najlepszych uczniów eliminacji III stopnia otrzymuje zaświadczenie /z tytułem laureata/ (wysyłane za pośrednictwem Poczty Polskiej na adres szkoły).